Wegiz-evaluatiesessie: terugblikken om vooruit te komen

Met de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) zetten zorgveld en overheid belangrijke stappen richting elektronische en gestandaardiseerde gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders. Op 1 oktober kwamen stelselpartners VWS, Nictiz, Zorginstituut Nederland, NEN en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in Utrecht bij elkaar om deze samenwerking tot nu toe te evalueren.

♪ LICHT OPZWEPENDE MUZIEK ♪

In beeld: Logo Rijksoverheid. Wegiz Evaluatiesessie: terugblikken om vooruit te komen. Een productie van VWS, 2024. Sfeerbeelden.

WENDY HUGOOSGIFT CONTRERAS, coördinerend beleidsmedewerker Wegiz, VWS: We zijn vandaag in de Jaarbeurs in Utrecht met VWS en onze stelselpartners. Dat zijn NEN, Nictiz, ZIN en ook de IGJ.

GEPKE DELWEL, projectleider GMT, VWS: Het zorgveld wil die bedoeling, die betere medicatieveiligheid, die vermindering van medicatiefouten en ook een verbetering rond administratieve lasten. Je wilt dat reduceren. Dat zijn echt de zaken waar het zorgveld zich hard voor maakt. En het is belangrijk om ook die prioritering goed te hebben. Die Wegiz-verplichting kan er ook voor zorgen dat we met elkaar steeds met dat doel voor ogen, die bedoeling, maar ook doordat die verplicht gaat worden, geven we het belang ervan aan.

♪ LICHT OPZWEPENDE MUZIEK ♪

In beeld: Sfeerbeelden.

MAUD DAMME, strategisch relatiemanager, NEN: Het ontwikkelen van normen bij NEN vindt plaats binnen een proces dat aan een aantal criteria voldoet. De eerste is dat alle partijen met een mogelijk belang deel kunnen nemen aan het proces. Zowel de softwareleveranciers, de zorgverleners als de patiënten. Het tweede principe is dat de normen tot stand komen op basis van consensus. Dat is niet oeverloos doorpraten totdat iedereen het overal mee eens is, maar er moet geen blijvend verzet meer zijn tegen bepaalde onderdelen in de norm. Tot slot is het een transparant proces. Daarmee ligt normalisatie en de ontwikkeling van normen dicht bij democratische principes waar ook wet- en regelgeving mee tot stand komen.

TIM POSTEMA, MT-lid, Nictiz: Een 'designathon' is een hele mooie naam voor met alle partijen die iets moeten doen in een hok te zitten en te kijken hoe we gegevensuitwisseling werkend krijgen voor de zorgverlener in de spreekkamer. Alleen maar door te kijken naar: 'hoe belandt dat uiteindelijk op dat scherm van die zorgverlener, zodat het zinvol is?' werken we veel meer in de betekenis en de bedoeling van de Wegiz in hoe we nou echt databeschikbaarheid kunnen verbeteren.

MARGO VAN DER GAAG, senior adviseur informatiemanagement, Zorginstituut Nederland: Wat ik uit deze dag meeneem is dat we als Wegiz-partners onderling nog veel van elkaar kunnen leren om de Wegiz in de praktijk te brengen en ook om het doel van de Wegiz te bereiken, namelijk de zorg beter maken en betere gegevensuitwisseling voor de zorgverlener en de patiënt te realiseren. Een kwaliteitsstandaard is belangrijk voor gegevensuitwisseling, omdat in een kwaliteitsstandaard afspraken gemaakt worden over wat goede zorg is. En voor goede zorg heb je ook informatie nodig. Dus die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en de kwaliteitsstandaard wordt ook door de partijen zelf opgesteld, dus door zorgverzekeraars, zorgprofessionals en de patiëntenorganisaties.

WENDY: Het was een vruchtbare dag. We zijn plenair begonnen met alle partners bij elkaar. We hadden drie themasessies: van visie naar realiteit, samenwerking en beheer. Daarbij hebben we ook gekeken naar: wat kunnen we meenemen uit geleerde lessen?

GEPKE: Een van de zaken is ook dat we die communicatie beter op elkaar willen afstemmen, zodat het ook heel duidelijk is voor die veldpartijen: hoe kan ik aan die Wegiz-verplichting vorm geven en waar moet ik zijn als ik meer wil weten? Ik denk dat het mooi is dat we dat van vandaag meenemen.

♪ MUZIEK DOOFT UIT ♪

(STILTE)

In beeld: Logo Rijksoverheid. Wil je weten wat je nu kunt doen? Ga naar: datavoorgezondheid.nl/wegiz/wat-je-nu-kunt-doen. Een productie van VWS, 2024.

Nu we kunnen terugblikken op de eerste mijlpalen die zijn bereikt komen we successen tegen maar ook uitdagingen en geleerde lessen. Zo creëren we een leeromgeving binnen het kader van een wettelijke verplichting. Dat is spannend voor veel partijen. Het vraagt om goede afstemming en communicatie over de stappen die we zetten en de samenhang op weg naar het einddoel. Want de stip op de horizon is helder en verbindt: we bouwen met elkaar aan gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid. De zorgprofessional heeft sneller toegang tot actuele en nauwkeurige gegevens en de kans op medische fouten is hierdoor kleiner. De zorg voor de patiënt wordt beter én efficiënter doordat onderzoeken niet opnieuw hoeven worden gedaan. Ook krijgt de zorgprofessional minder administratieve taken wat het werkplezier verhoogt.

Concrete afspraken

Bij het vooruitblikken hebben we concrete afspraken gemaakt. Een daarvan is dat deze eerste evaluatiesessie voor herhaling vatbaar is. Volgend jaar wordt deze herhaald met nog meer samenwerkingspartijen, waaronder partijen uit het zorgveld en zorg-ICT-leveranciers. Daarnaast wordt de communicatie geïntensiveerd met onder andere meer praktijkverhalen en tools die het veld nu al kan gebruiken.