Amigo! De helpende hand bij de digitalisering van medische gegevensuitwisseling
De Wegiz gaat regelen dat gegevensuitwisseling tussen zorgverleners stap voor stap elektronisch moet gaan verlopen. “Waar moet je rekening mee houden? Hoe pak je het aan? Wat is het beste begin? Zorgaanbieders zitten vol vragen en zitten te springen om informatie waarmee zij een vliegende start kunnen maken,” zegt Gert Koelewijn van Nictiz. Collega Henk Hutink en hij ontwikkelen Amigo!, het instrument dat helpt bij de implementatie van een informatiestandaard.
Amigo! is de afkorting van Aan de slag met informatiestandaarden GO! Nictiz, de kennisorganisatie voor digitale informatie-uitwisseling in zorg, heeft samen met het zorgveld invulling aan de tool gegeven. “De naam mag speels zijn, maar zorgaanbieders kunnen Amigo! letterlijk als serieuze vriend beschouwen.”
Voordelen
Gert: “We weten allemaal dat gestandaardiseerde digitale gegevensuitwisseling voordelen oplevert. Door hergebruik van gegevens krijgen patiënten nog betere zorg, verbeteren gezondheidsuitkomsten en wordt er in het gehele zorgproces efficiënter gewerkt. Een kwaliteitsverbetering die ook het werkplezier van zorgverleners vergroot.”
Voordat het zover is, moeten zorgverleners eerst aan de slag om digitale gegevensuitwisseling daadwerkelijk concreet te maken in hun organisatie. Daarom heeft Nictiz in nauwe samenwerking met zorgverleners Amigo! in het leven geroepen.
Hoe voer je een informatiestandaard in?
Henk: “Amigo! helpt zorginstellingen sneller en gestructureerder tot digitale informatie-uitwisseling te komen. Voordat je als zorginstelling over een geolied uitwisselproces van gegevens kunt beschikken, heb je een informatiestandaard nodig. Die slaat de brug tussen zorgverleners, zorgprocessen en ict-systemen. Zo'n standaard bestaat uit een verzameling afspraken die ervoor zorgt dat de zorginformatie met de juiste kwaliteit wordt uitgewisseld. Denk aan afspraken over de taal en techniek van gegevens en over uitwisselingsspecificaties. Alle kennis en ervaring om een informatiestandaard in te voeren, kun je uit Amigo! halen.”
Het stappenplan van Amigo!
Amigo! werkt met een stappenplan dat doorlopen wordt. Het is vergelijkbaar met een checklist, die leidt tot een plan van aanpak dat past bij je organisatie. Alles waar gegevensuitwisseling aan raakt in de organisatie – zoals beleid, manier van werken in de organisatie en de IT-infrastructuur – wordt meegenomen in de aanpak.
Acute zorg
Je vindt Amigo! op amigo.nictiz.nl. De homepage toont twaalf informatiestandaarden, van geboortezorg tot medicatieveiligheid en van huisartswaarneming tot laboratoria. Henk: “Momenteel ligt de focus op informatie-uitwisseling in de acute zorg, later willen we informatiestandaarden voor andere zorgdomeinen erin opnemen. Zorgaanbieders kunnen Amigo! nu gebruiken voor het digitaal uitwisselen van overdrachtsberichten vanuit de ambulance naar de spoedeisende hulp.”
Thema's en tips
Gert: “Amigo! geeft aan welke acties van belang zijn voor het implementeren van een elektronische gegevensuitwisseling. Je ziet de relevante thema's en krijgt tips. Voor veel zorgaanbieders is het namelijk onbekend welke stappen genomen moeten worden. Sommigen verzinnen dan een eigen manier – en dat is natuurlijk het laatste wat we willen.”
Amigo! in het kort
- Compleet overzicht van alles wat komt kijken bij de realisatie van elektronische gegevensuitwisseling. Geplot op alle lagen van het interoperabiliteitsmodel van Nictiz.
- Informatie over wie je moet betrekken bij de implementatie.
- Informatie over wat je moet organiseren met zorgpartners en de zorgprocessen.
- Informatie over welke activiteiten moeten worden uitgevoerd en wanneer.
- Tips en voorbeelden uit de praktijk
- Zien hoeveel en welke zorginstellingen al bezig zijn.
- Met elkaar in contact komen via de implementatiekaart.
- Geleerde lessen van andere zorgaanbieders.