Nieuw inlogstelsel voor zorgprofessionals

Hoe ziet de toekomst van inloggen voor zorgprofessionals eruit? Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een oplossing ontwikkeld waarbij veiligheid, gebruiksgemak en de behoefte van de zorgprofessionals bovenaan staan.

VWS geeft op dinsdag 13 juni tijdens de Zorg & ICT in de Jaarbeurs een introductie én demonstratie van de werking van dit nieuwe inlogstelsel. Registreer je voor de beurs en kom bij ons langs voor de kennissessie ‘Veilig en flexibel inloggen voor zorgprofessionals, hoe?’. We zijn van 10:00-10:30 te vinden in de Health Tech Theater 5.

Bekijk ook onze nieuwe animatie over het vernieuwen van de UZI-middelen!

We doen steeds meer online, ook in de zorg.
Medische gegevens worden steeds vaker digitaal uitgewisseld.
Het is voor iedereen belangrijk dat dit veilig en vlot gebeurt.

Voor toegang tot medische gegevens moeten zorgprofessionals zich kunnen identificeren.
Dat gebeurt met een login.

Daarna wordt bepaald of je inderdaad bent wie je zegt dat je bent.
Dat heet authentiseren.

Voor het inloggen bestaan nu verschillende middelen.

Op dit moment is de UZI-pas met kaartlezer het meest betrouwbaar.
Maar de pas is niet gebruiksvriendelijk en kostbaar.
Bovendien gebruiken niet alle zorgprofessionals de UZI-pas.
Er zijn ook andere applicaties in omloop met eigen inlogwijze en wachtwoorden.
Dat maakt het soms verwarrend, tijdrovend en onveilig.

Daarom werkt de overheid samen met de betrokkenen
aan één inlogsysteem voor identificatie en authenticatie voor zorgprofessionals.
Het moet een oplossing worden die flexibel, veilig en toekomstbestendig is.
Die werkt binnen alle zorgprocessen én het hoogste betrouwbaarheidsniveau heeft.

Het nieuwe stelsel wordt stap voor stap ingevoerd.
Om te beginnen worden de inlogmiddelen en het zorgregister van elkaar gescheiden.
Je bewijst wie je bent met een erkend inlogmiddel die jouw unieke zorgidentiteit ophaalt.
Via het zorgregister haal je jouw bevoegdheden op en krijg je toegang tot specifieke medische gegevens.

Op deze manier komen de patiënt én de zorgprofessional centraal te staan.
Voor de patiënten wordt het veiliger, want hun privacy wordt beter gewaarborgd.
En voor de zorgprofessionals wordt het makkelijker, want het schept duidelijkheid en scheelt tijd.

Ook de zorgaanbieders en ICT-leveranciers profiteren.
De nieuwe manier van identificeren en authentiseren bespaart kosten
en zorgt voor efficiëntere werkprocessen.

Achter de schermen wordt het inlogsysteem verder uitgewerkt en getest.
Dat gebeurt samen met zorgprofessionals, zorgaanbieders en ICT-leveranciers.
Naast de uitwerking, zijn ook wettelijke aanpassingen nodig.
Tot de nieuwe manier van identificeren en authentiseren helemaal klaar is
blijven alle bekende inlogmiddelen, zoals de UZI-pas, werken.

Zo werken we samen aan veiligheid en gebruiksgemak in de zorg.